February 20, 2011

Hoi An

För en dag bjöd Hoi An på värme och solsken, sedan blev vädret grått igen. Trots det var staden så söt, att jag blev kvar tre dagar. Gamla staden blev så klart mitt favoritområde - upplyst av lyktor och levande ljus om kvällen, livlig med lokala och turister, mopeder, cyklister och fotgängare om dagen, och med en arkitektur som glatt blandar asiatiskt med västerländsk, gammalt med nytt och restaurerat. Härligt ställe! 

Gick omkring på dagarna, gick omkring på kvällarna och gjorde en kort dagstur till näraliggande Marble Mountains. (Och jag behöver väl inte skilt nämna alla söta caféerna och restaurangerna jag stannade i var och varannan stund, ni vet det här redan!) Hoi An är ett av de första ställen där det verkligen harmat mig att jag inte kan shoppa, det är fullt med gallerier, konst, hantverk - och så klart perfekta (bästa i Vietnam, fick jag höra) stället för att skräddarsy saker. Synd att min rinkka är så full att den snart brister! (Fast jag kunde ju inte motstå att shoppa lite lite, då jag råkade vandra in i en ateljé där ägaren målade siden för hand i önskade färger, för att sedan skräddarsy en klänning - i princip rakt på en. Behöver jag ens säga, den blev alldeles för härlig!)


Hoi An offered one day of warmth and sunshine, before the weather turned grey again. But despite this, the town was so cute I ended up staying for three days. The Old Town became my favourite, of course - lit up with lanterns and candles by night, lively with locals and tourists mixing up with scooters, bicycles and people strolling around by day, and with an architecture that happily mixed Asian with Western, old with new and restored. Lovely place!

I walked around during the days, walked around during the evenings and did a short daytrip to the Marble Mountains nearby. (And I suppose I don't have to tell you about all the cute cafées and restaurants I stopped in every now and then, you know how it goes already!) Hoi An is one of the first places where I've really been upset that I can't shop anything, it is filled with galleries, art, handicrafts - and of course it is the perfect (best in Vietnam, I was told) place for tailormade clothes. So sad my backpack is so full it will burst soon! (Even though, to be honest, I couldn't resist shopping just a teeny tiny bit, not after I happened to wander in a studio where the owner painted silk by hand in any colour you wanted, and then practically made the dress on you. Need I say, it is absolutely gorgeus!)

2 comments:

  1. Oooh, lägg en bild på klänningen ! :)

    ReplyDelete
  2. Okej, ska försöka få en bra bild på den i nåt skede! :) hihihi

    ReplyDelete